Fondatorii afacerilor antreprenoriale din România predau ștafeta. Generația celor cu Internetul în buzunar o preia. Au călătorit. Au studiat. S-au întors și vor să ducă compania mai departe. Misiunea fondatorilor a fost „s-o ducă mai bine”. Misiunea celei de-a doua generații este să construiască o lume mai bună.

Dincolo de diferențe generaționale continuitatea pare să fie numitorul comun. Contează dezvoltarea de noi produse și servicii relevante pentru piață, centrarea pe clienți și angajați, planuri de investiții și oameni capabili să ducă povestea de afaceri mai departe.

Grafex s-a născut ca urmare a identificării unei nevoi acute de produse și servicii de etanșare de calitate pe piața din România, un segment al industriei care era insuficient exploatat la mijlocul anilor ’90. Experiența fondatorilor în știința materialelor și proiectarea de echipamente în domeniul de petrol și gaze au jucat un rol important în decizia luată în anul 1996 de a deveni producător de garnituri și alte materiale de etanșare.

Experiență și dedicare profesională

Domeniul etanșărilor este unul de maximă importanță raportat la rolul pe care o garnitură, de exemplu, îl joacă în cadrul unui echipament industrial. În întreg procesul de fabricație Grafex utilizează materiale care sunt 100% ecologice: grafitul expandat, polimeri PTFE, fibre minerale, sintetice, organice.

Politica de sustenabilitate implementată de companie are ca direcții principale diminuarea cantității de CO2 eliminată în atmosferă, precum și respectarea celor mai stricte normative în domeniul protecției mediului.

Astfel, clienții beneficiază de produse de etanșare certificate de organismele naționale și internaționale, punând astfel umărul la eforturile de îmbunătățire a calității aerului și utilizarea resurselor și a materialelor prietenoase cu mediul înconjurător.

Afacerile de familie contribuie la dezvoltarea economiei globale, având cea mai mare contribuție la PIB-ul global și un impact important asupra pieței muncii.

Grafex este o afacere de familie care a evoluat an de an. Inițial, echipa număra trei persoane în anul 1996 și a ajuns în 2021 la mai mult de 60 de angajați. Principala caracteristică a echipei o reprezintă gradul înalt de specializare în domeniul de activitate – etanșările.

Investiții strategice pentru viitor

Cele mai recente investiții făcute de companie sunt reprezentate de extinderea capacității de producție, fapt materializat prin construirea unei noi hale de producție și achiziționarea echipamentelor aferente acesteia. Calitatea produselor fabricate și suportul tehnic prompt și profesionist au făcut ca Grafex să devină principalul furnizor pentru rafinăriile din România, dar și pentru mari companii la nivel internațional.

Strategia de dezvoltare pentru perioada următoare de timp cuprinde trei elemente importante:

  1. Consolidarea poziției de lider pe piața etanșărilor din România.
  2. Creșterea numărului de clienți străini și a exportului pe piețele externe.
  3. Dezvoltarea de noi produse și servicii cu care să vină în întâmpinarea clienților.

Rezultatele unui studiu realizat de o companie de consultanță globală, arată că printre cele mai importante provocări ale proprietarilor afacerilor de familie în această perioadă se află inovația (66%), accesul la forța de muncă cu abilitățile și calificările necesare dezvoltării afacerii (60%) și digitalizarea (44%).

Pentru 80% dintre respondenți digitalizarea, inovarea și tehnologia sunt provocări semnificative pentru afacerile lor. Schimbările digitale în cazul afacerilor de familie înseamnă niveluri de îngrijorare ce depășesc media și care variază de la apariția unor noi competitori, până la vulnerabilitatea securității cibernetice.

Același studiu arată că 69% dintre respondenți spun că se așteaptă și chiar încurajează generația următoare de lideri ai afacerii – inclusiv membrii familiei – să capete experiență și să dezvolte aptitudini și calificări în afara afacerii de familie pentru a ține pasul cu inovația.

În concluzie

Liderii afacerilor de familie se confruntă cu o multitudine de provocări, dar succesiunea de la o generație la alta este poate una esențială. Dincolo de nevoia afacerilor de familie de a se digitaliza și de a-și diversifica portofoliul investițional, este prioritară cerința de a-și defini succesul din perspectiva longevității. De aceea afacerile de familie se concentrează asupra planurilor sustenabilitate, inovație, și a viitorului generațiilor următoare pe termen lung.